At være forældre i Det røde hjørne

Vi vægter et trygt forældresamarbejdet præget af dialog højt.

Vi vægter kommunikation med forældre højt, både løbende og i hente-/afleveringssituationer.

Derudover foregår meget af vores kommunikation via Aula, hvor vi højst 3 gange om ugen lægger dagssedler og billeder op. Der står hvad dagens aktivitet har været og nogle stemningsbilleder.

Vi opfordrer til, at man som forældre ringer til stuen, hvis man har brug for at vide, hvordan det går med ens barn, eller hvis der er vigtige beskeder, som vi ikke har nået ved afleveringen.

Vi sørger altid for, at der sættes tid af til de vigtige samtaler.

Vi holder forældremøde en gang om året. Det er altid i uge 43 i oktober måned. Vi starter som oftest med fælles information. Derefter foregår resten af mødet på stuerne, hvor der også er valg til forældrerådet og bestyrelsen.

Se også under fanebladet " Forældrerådet"

Derudover ønsker vi:

• at I hver dag ved aflevering og afhentning får sagt "goddag og farvel" til en voksen tilknyttet barnets stue. Dog er der i ydertidspunkterne nødvendigvis ikke en fra stuen til stede.

• at I hverdag tjekker jeres barn ind på de store skærme, der hænger i stueetagen. når I kommer.

• at I hver dag tjekker jeres barn ud på de store skærme, der hænger i stueetagen, når I gårat I informereros om, hvis der opstår specielle vilkår omkring jeres barn (fx sygdom, skilsmisse, sorg eller andet som måske påvirker barnet).

• at barnet har rigeligt med skiftetøj i "kasserne".

• at I henvender jer til stuens personale, hvis der opstår tvivl, bekymringer eller andre spørgsmål. Vi vil meget gerne uddybe eller fortælle om vores dag og hvad der rører sig på stuen.

Overgange fra vuggestue til børnehave og børnehave til skole.

Det er vigtigt for os at skabe gode og trygge overgange for børnene.

I overgangen fra vuggestuen til børnehaven, er der 14 dage inden start, daglige besøg i børnehaven. En fra vuggestuen går ned med barnet og et par venner og leger i børnehaven. Barnet bliver hurtig tryg ved børnehaven og personalet.

Efter den første uge er barnet som regel klar til at komme ned i børnehaven alene og lege og spise. Efter de 14 dage er vuggestuebarnet stort set kørt ind i børnehaven.

I løbet af de 14 dage vil forældrene blive tilbudt en samtale med vuggestuen og børnehaven, så børnehaven kan fortælle om hvad det indebærer at gå i børnehave.

Forældrene giver udtryk for, at de  er glade for at indkøringen til børnehaven i store træk er varetaget af vuggestuen.

De store vuggestuebørn er med i en storebørns-gruppe, som laver aktiviteter og ture på tværs af vuggestuerne. På den måde får de lavet relationer til de andre børn fra vuggestuen, der også skal i børnehave. I øjeblikket er der arrangeret et rytmik forløb med en ekstern medarbejder, som kommer og laver rytmik med de store børn en gang om ugen.

Når skoletiden nærmer sig, kommer de største børn i en ”storegruppe”, hvor der er aktiviteter målrettet aldersgruppen og tilrettelagt ud fra de forventninger skolen har til skolebørnene. Skolerne inviterer også de store børn på besøg inden sommerferien.

Der er et tæt samarbejde med forældrene omkring skolestart.